Főoldal » Az e-naplóról

Az e-naplóról

Az e-építési naplóról

„Mi ez?”, „Kell-e?”, „Felesleges papírmunka.” – merül fel a burkolóban, pedig utólag a napló nagyon sok problémától mentesít.

Nem papíron, hanem elektronikus úton vezetett dokumentációs rendszerről van szó, amelyben rögzítik a kivitelezés adatait. Megtaláljuk benne a munka menetére, megfelelőségére, az elszámolásra vonatkozó tényeket és az összes dokumentumot is (pl. kivitelezői szerződések, tervrajzi kiegészítések). [1]

Csak építésiengedély-köteles munkák esetében kell alkalmazni, azonban az építtető az egyértelműség jegyében kérheti a naplóvezetést. A vonatkozó kormányrendelet [2] szerinti legfeljebb 300 m2 összes hasznos alapterületű új lakóépület építése egyszerű bejelentésével kapcsolatos ügyindítást is itt lehet elvégezni.  Az építési engedély nélkül végezhető tevékenységekről szintén egy kormányrendeletben [3] találunk hiteles információkat. (Tehát például egy építmény átalakítása, felújítása, helyreállítása, korszerűsítése, homlokzatának megváltoztatása esetén nem kell e-építési naplót vezetni, kivéve zártsorú vagy ikres beépítésű építmény esetén, ha e tevékenységek a csatlakozó építmény alapozását vagy tartószerkezetét is érintik.)

Nagyon hasznos dokumentációról van szó, mert ha később nézeteltérés támad, egyértelműen tisztázható a felelősség; hatósági és bírósági eljárásban is felhasználható.

Az e-építési naplót az építtető nyitja a Lechner Lajos Tudásközpont adminisztrációs rendszerében az interneten keresztül (elérhetőség: https://enaplo.e-epites.hu/enaplo/). Ez egyenlő az építkezés megkezdésének bejelentésével, ezért a szükséges adatokat, dokumentációkat időben be kell szerezni. (Nem indulhat meg a kivitelezés az e-napló megnyitása előtt.)

Az e-építési napló indításának technikai alapkövetelményei:

Az alkalmazásba történő első belépéskor az ügyfél egy egyedi alkalmazásra alkalmas, ún. napló ügyfél-jelet kap (NÜJ). Ezt minden e-építési napló vezetést érintő szerződés megkötésekor át kell adni a megrendelőnek, továbbá az alkalmazásban többször szolgál azonosításra.

Az építtető az interneten keresztül az e-építési napló rendszerbe bejelentkezve meghívja az építéshez szükséges résztvevőket: a kivitelezőket, felelős műszaki vezetőt, szükség esetén műszaki ellenőrt. A résztvevők között létrejött szerződéseket feltölti, a munkaterületet átadja és a munkák elkészülte után a munkát átveszi.

Az e-építési napló használatát egy erre szolgáló gyakorlófelületen lehet kipróbálni. (Elérhetőség: https://www.e-epites.hu/e-naplo/gyakorlo-felulet)

Az alkalmazással kapcsolatban több útmutató áll rendelkezésre. (pl. „Egyszerű bejelentés az e-építési naplóban - lépésről lépésre építtetők és meghatalmazottak részére”, elérhetőség: https://www.e-epites.hu/e-naplo/kezikonyvek-utmutatok)

Írásunk tájékoztató jelleggel készült. Teljes körű és naprakész információk az e-építési naplót üzemeltető Lechner Nonprofit Kft. honlapján olvashatók. (Elérhetőség: https://www.e-epites.hu/)
 
[1] 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről

[2] 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról 1 sz. melléklet

[3] 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről, 24 § (2).